Oefening van de week: Dissociëren - Milan Somers
milan somers, hypnose, public speaker, personal coaching, coaching in de sport, trainer, nlp
15247
post-template-default,single,single-post,postid-15247,single-format-standard,theme-bridge,bridge-core-2.1.9,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,columns-4,qode-theme-ver-20.6,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.1,vc_responsive

Oefening van de week: Dissociëren

Heb je ook wel eens dat je je slecht voelt of minder in je vel zit? In NLP leer je hoe je afstand kunt nemen van gevoelens om ze hanteerbaar te maken. We noemen dit dissociëren. Dissociëren heeft betrekking op de capaciteit van iemand om zich los te maken van een ervaring. Hiermee verander je de impact van de ervaring en niet de ervaring zelf. Hier zit een groot verschil in. Dissociëren is eigenlijk heel simpel als je weet hoe je het kunt toepassen. De volgende oefening helpt je hierbij.

1. Ga deze week met je gevoel aan de slag als het even tegenzit.
2. Word je bewust van het belemmerende gevoel en terwijl je voelt, sluit je je ogen en maak je een beeld van de situatie dat verantwoordelijk is voor het gevoel. Laat hier gewoon naar boven komen wat er in je opkomt.
3. Zodra je een beeld hebt, plaats dan jezelf in dit beeld. Je ziet jezelf dus in het beeld, net zoals je normaliter naar een eigen foto kijkt.
4. Is dit je gelukt? Ervaar dan eens of er een verandering optreedt bij je gevoel. Om een nog sterker resultaat te krijgen, kun je het beeld nog verder wegzetten.

Het tegenovergestelde van dissociëren is associëren. Hiermee maak je het gevoel juist intenser. Associëren doe je door in het beeld te stappen en vanuit je eigen ogen weer in de herinnering te zitten, zonder dat je jezelf ziet. Het toepassen van associëren en dissociëren creëert keuzemogelijkheden om ervaringen anders te beleven.

Veel plezier met de oefening.